Aapjes kijken

1 april 2018 - Kigoma, Tanzania

Ja hoor, het is weer tijd voor een volgend blog! Leuk dat jullie ons allemaal zo op de voet volgen en ook de leuke reacties worden zeer gewaardeerd!
Deze week is weer een erg drukke en leuke week geweest. We zijn maandag op de male ward begonnen (op het laatste moment geswitcht aangezien de arts van de female ward het nog druk had met examens afnemen). Een volledig andere afdeling dan de maternity en labour waar we eerder gestaan hadden. Op deze afdeling liggen eigenlijk alle opgenomen mannen met heel veel verschillende klachten. Zo liggen er chirurgische patienten, maar ook mannen met slecht ingestelde diabetes of tropische infectieziekten. Veel afwisseling dus! De arts op deze afdeling is een aardige man die ons graag dingen uitlegt dus dat is erg leerzaam. Hij heeft er alleen wel een handje van om ons het plan te laten bedenken, om dit vervolgens letterlijk in het dossier van de patient over te nemen. We moeten dus een beetje oppassen dat we wel zeker zijn van onze zaak als we met een voorstel voor het beleid komen.
Het leuke is dat de mannenafdeling erg afwisselend is en dat we deze week dan ook meerdere malen wat kleine en grote ingrepen hebben meegemaakt. Nathasja en ik hebben allebei geassisteerd bij het amputeren van een teen (niet flauwvallen mensen) en ook was er deze week een man met een forse slagaderlijke bloeding in zijn knieholte die gelukkig zo goed als het ging gestelpt kon worden op de operatiekamer. Al met al weer een aantal boeiende patienten dus deze week!
Afgelopen zondag (net nadat Nathasja haar blog had gepost) zijn we nog met Patrick, een jongen uit het koor dat steeds voor onze deur oefent, naar het huis en de plantage van zijn oom geweest om een rondleiding te krijgen. Een heel mooi huis en heel leuk om de plantage te zien! En gelukkig was er ook een vriendje voor mij (zie foto). Deze week is Patrick nog een keer bij ons wezen eten, erg gezellig.
Op goede vrijdag zijn we ‘s ochtends om half 6 uit Rubya naar Muleba vertrokken om daar de bus naar Kigoma te pakken. We hadden namelijk een weekendje in Gombe National Park voor de boeg om hier samen met de coassistenten uit Biharamulo en Sumve chimpansees te spotten. De busreis er naartoe duurde maarliefst 12 uur en was op zijn zachts gezegd intens! De weg (lees zandpad) was erg slecht en bevatte een grote hoeveelheid kuilen en gaten waar de bus met zo’n 60km/h overheen racete. We werden dus meerdere keren letterlijk gelanceerd en waren dan ook blij dat na 12h onze organen nog op de juiste plaats zaten. In Kigoma aangekomen zijn we met zijn allen naar het hotel gegaan (met semi warme douche joehoee) en de volgende dag was het tijd voor onze trip naar Gombe National Park. Dit ligt aan de andere kant van een groot meer, dus om hier te komen moesten we zo’n 2h met de boot. Een leuk en mooi tochtje.
In het park aangekomen was het plan om eerst naar het hotel te gaan, maar ranger Eddy vertelde ons dat er zojuist een aantal chimpansees gespot waren (nadat ze die zo’n drie dagen niet hadden gezien) dus dat we misschien beter eerst een tour konden doen. Na ongeveer 45min lopen, klauteren, uitglijden en door de bush banjeren hadden we ze gevonden! Een stuk of 15 chimpansees zaten in de bomen fotogeniek te wezen voor ons. We hebben ons dan ook aardig uitgeleefd met de camera Soms vroegen we ons af wie er nou eigenlijk aapjes aan het kijken waren. In het hotel hebben we ‘s avonds heerlijk gegeten en spelletjes gespeeld.
De volgende en laatste dag in het park zijn we eerst naar het uitzichtpunt van Jane Goodall gegaan, de beroemde vrouw die hier in de jaren 60 heel veel onderzoek heeft gedaan naar de chimpansees. Hierna hebben we nog een mooie waterval bezocht.’s Middags stond er nog een tracking naar de chimpansees op de planning, die helaas bijna (letterlijk) in het water viel door de regen. Gelukkig werd het na een tijdje wachten toch droog en hebben we opnieuw de chimpansees gevonden. Echt heel gaaf om ze van zo dicht bij te zien, maar ook de tocht door de jungle was weer fantastisch.
Op dit moment zitten we weer op de boot terug naar kigoma, waar we nog een nachtje slapen. Morgen vertrekken we samen met Dianne, Guus en Lieke naar Biharamulo om daar een aantal dagen mee te kijken in het ziekenhuis. We zijn erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat en wat we allemaal zullen leren! We houden jullie op de hoogte!

Liefs,
Nathasja en Leanne

p.s. de foto’s van de chimpansees zullen later deze week volgen omdat deze nog op de fotocamera staan!

1. Melina Oostveen:
    2 april 2018
    Wat leuk zeg al die avonturen die jullie samen meemaken! Groetjes Rein en Melina