Laatste weekje strandhangen

11 juli 2018 - Melderslo, Nederland

En toen was daar ineens de laatste week... Vorige week maandag zijn we naar Zanzibar gegaan, voor een laatste weekje relaxen. En dat hebben we gedaan!
Ons hostel in Paje lag vlak aan het strand, waar we lekker hebben gewandeld, gezwommen, en in de hangmat hebben gehangen. Heerlijk! Het weer was helaas niet altijd wat je van Zanzibar verwacht, maar we hebben best een paar mooie dagen gehad.
Dinsdag zijn we met een groepje uit het hostel op Spice Tour gegaan. Zanzibar staat bekend om de vele kruiden die er geteeld worden en we hebben een kijkje genomen op een spice farm (al betwijfel ik of dit echt een farm was of toch meer een attractie...). Wel heel interessant om te zien hoe al die kruiden groeien! Leuk om ze te herkennen en om nieuwe dingen te leren. De gids maakte er een hele show van.
Woensdag zijn we op 'safari' gegaan, met een bootje het water op om te snorkelen. Prachtige vissen en koraal! Helaas zijn mijn snorkelkwaliteiten niet om over naar huis te schrijven, dus wat dat betreft laat ik het maar hierbij... We zijn goed verwend die dag, allerlei soorten vers tropisch fruit op een prachtige zandbank midden in het knalblauwe water. Daarna met het bootje naar een ander eiland, waar de oudste Baobab van Zanzibar staat/ligt (hij is 200 jaar geleden omgevallen, en nu groeien er allemaal kleinere baobab's op), en waar we een uitgebreid zeebanket voorgeschoteld kregen. Super lekker! Natuurlijk ook de nodige toeristen-kraampjes bezocht om nog wat souvenirs in te slaan.
Vrijdag zijn we naar het butterfly centre geweest. Dit is een soort community project, om werkgelegenheid te creeëren. We kregen uitleg over de levenscyclus van de vlinder en de verschillende soorten poppen en coconnen. Daarna mochten we de vlindertuin in om alle vlinders te bekijken. Super mooi! En we waren voor de verandering eens de enige toeristen, wat een verademing, haha! Daarna door met de daladala naar Stone Town, voor een heuse stadswandeling. Allerlei prachtige gebouwen uit de Arabische tijd. En naar een expositie over de slavernij, waar we leerden dat op Zanzibar één van de twee grootste slavenmarkten van Afrika is geweest. Heel indrukwekkend om te zien... Ook verse lychees aan de haven, en heuse Zanzibari pizza op de markt, leuke dag! Helaas misten we de laatste daladala terug naar Paje, waardoor met een veel te dure taxi naar huis moesten... Beetje jammer. Die avond nog naar een feestje op het strand in Paje (geslaagd feestje, he Eveline :P). Dus het laatste weekend tijd om nog even te genieten van de hangmat! Heerlijke afsluiter van een super mooie tijd in Afrika. Wat ga ik het missen!
Maandag was het dan echt zover. We moesten beginnen aan onze bijna 36-urige reis naar huis. Alles is volgens plan verlopen, en we zijn gistermiddag heelhuids en met alle spullen veilig thuis gekomen. Heerlijk om weer thuis te zijn, maar ook heel gek om ineens niet meer in Afrika te zijn. Alles is zo anders hier!
Dat was het dan... Bedankt voor jullie steun, het was fijn om ons verhaal met jullie te kunnen delen!

Kwaherini!

1. Nel en Else:
    11 juli 2018
    We hebben genoten van jullie verhalen. Bedankt dat we mee mochten beleven.
  2. Anke:
    12 juli 2018
    welkom thuis! Hopelijk kan je nog lang en met mooie herinneringen nagenieten:-)
  3. S van Leeuwen:
    12 juli 2018
    We zijn blij dat jullie heelhuids thuis zijn gekomen en ook wij hebben genoten van jullie heerlijke verhalen. Bedankt daarvoor.
    Maar Nathasja heeft besloten er nog een jaartje aan te plakken. Maar eerst nog genieten van de maanden die je nog thuis bent.
    lieve groetjes
    Jan en sylvia
  4. Renske vd Weide:
    18 juli 2018
    Hoi Nathasja en Leanne, wij zijn 2 co-assistenten uit Utrecht en gaan eind van dit jaar naar Rubya voor een tropencoschap. Zouden wij jullie kunnen mailen met wat vragen en voor info? Alvast bedankt! Groetjes Anouk & Renske
  5. Leanne:
    5 september 2018
    Hoi Anouk en Renske,
    sorry voor de late reactie, maar ik lees het laatste blog (en de reacties) nu pas. Ik weet niet of Nathasja al contact met jullie opgenomen had, maar mochten jullie nog vragen hebben dan mogen jullie uiteraard mailen! Mijn mailadres is [email protected]. Ik hoor het wel!