The beginning...

4 maart 2018 - Muleba, Tanzania

Hallo mzungu’s!

Daar is ie hoor, ons allereerste blog vanuit Tanzania! De komende maanden zullen Nathasja en ik jullie via dit blog op de hoogte houden van al onze avonturen in Rubya en omstreken. Uiteraard aangevuld met zo nu en dan een aantal (jaloersmakende) foto’s!;)
Woensdagmiddag zijn we samen met Eveline geland in Dar es Salaam, en in het hotel aangekomen was Jenna al op de kamer. Eveline en Jenna zullen de komende 3 maanden in Sumve hun coschap doen. Dar es Salaam was in een woord BLOEDHEET. Gelukkig was onze kamer voorzien van airco en ventilator, maar het feit dat hij op de 5e verdieping was (uiteraard zonder lift) was niet erg bevordelijk voor de afkoeling. De eerste avond zijn we gezellig wat gaan eten en hebben ons verder prima vermaakt onder de ventilator. Donderdag moesten Nathasja en ik onze medische permit ophalen bij het Ministry of Health, maar uiteraard had de dame achter de balie hier nog nooit van gehoord. Daarnaast was ze ook duidelijk niet in de stemming om ook maar enige moeite te doen om onze permit te zoeken, dus helaas hebben we die tot op heden niet gekregen. Maar we gaan er vanuit dat dit wel goed komt als de directeur van het ziekenhuis er zich mee gaat bemoeien. ’S Avonds hebben we weer lekker gegeten, waarbij bijna iedereen wat anders kreeg dan ie besteld had (zou het dan toch aan ons matige Swahili liggen:P) maar het was gelukkig erg lekker. ’s Avonds hebben we ons weer prima vermaakt in het hotel met een spelletje Machiavelli.
’s Nachts moesten Nathasja en ik al vroeg op om naar het vliegveld te gaan voor onze vlucht naar Bukoba. Een ontbrekende creditcard gooide nog bijna roet in het eten omdat deze nodig was om onze boeking te controleren, maar gelukkig is mijn lieve broertje Imre altijd bereid om om kwart voor 3 in de nacht met -10C op de fiets te springen om Robin wakker te bellen zodat er een foto van de creditcard gestuurd kon worden. Hiervoor hulde en dank! (en een korte nacht voor jullie haha). In Bukoba aangekomen werden we al opgewacht door onze taxichauffeur Bingwa (aka champion) die ons naar Rubya bracht. Een mooie tour door het prachtige groene landschap van Tanzania, en ik moet zeggen de kwaliteit van de weg viel ons nog alles mee!
In Rubya moesten we ons melden in de het ziekenhuis, waarbij we al snel verwelkomd werden door Yvonne, Marthe, Annemarie en Suzan, de coassistenten die hier de afgelopen 3 maanden hebben gezeten. Zij hebben ons een rondleiding gegeven in het ziekenhuis en ons naar het huisje gebracht. Het is echt een heel leuk en gezellig huis met prima voorzieningen en een binnenplaatsje met onze eigen kip! Deze hebben we direct Tokkie gedoopt. Na ons een beetje gesetteld te hebben zijn we naar het mooiste plekje hier gegaan, het uitzichtpunt. Echt in een woord fantastisch! We zitten hier wat hoger gelegen en kunnen echt super ver uitkijken over een soort vallei met allemaal verschillende kleuren groen. Hier gaan we zeker vaak te vinden zijn! ’s Avonds zijn we met Yvonne en Marthe wezen eten in Nyakelembe, chips majai (omelet met friet), een erg lekkere combinatie!
Zaterdagochtend vetrokken ook Yvonne en Marthe en dus hadden we het huis nu voor ons tweeën. We hebben lekker rustig aan gedaan en wat kleine dingetjes gekocht in het dorpje. ’s Avonds hebben we Godfrey ontmoet, een Tanzaniaanse student, die de coassistenten hier helpt bij het leren van Swahili. Erg handig, zeker omdat we op onze eerste dag onszelf moeten gaan voorstellen in het Swahili! Zondag zijn we naar de grotere markt geweest waar ze echt van alles en nog wat verkopen, maar vooral heel veel soorten groenten en fruit. We hoeven niet bang te zijn dat we hier iets tekort komen. In de middag hebben we heerlijk bij het uitzichtpunt in het zonnetje onze speech geoefend en ons Swahili nog wat bijgespijkerd. Oftewel we zijn helemaal klaar voor onze eerste dag in het ziekenhuis morgen! Erg benieuwd wat we allemaal gaan zien en meemaken, we houden jullie op de hoogte!

Tutaonana!

Nathasja & Leanne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sarah Birebi:
    4 maart 2018
    Leuk om te lezen Lee! Mooie natuur! En ook leuke schoenen meid.
    Hopelijk zijn de eerste dagen goed gegaan en heb je zelf nog geen dokter nodig, maar kan je lekker de dokter uithangen! Veel succes en hopelijk ziet je bed er beter uit dan dat hokje buiten;) Veel liefs Sarah xoxo (PS. groetjes aan de big five)
  2. Sandra:
    5 maart 2018
    Veel plezier meiden! Succes met de eerste ziekenhuisdag :)
  3. Anke:
    5 maart 2018
    klinkt als een goede start, nog wat oefenen met Swahili, dan kunnen jullie misschien vriendinnetje(s) voor Tokkie ritselen = gezellig en wellicht verse ontbijteitjes:-)
    Mooie foto van de vallei!
  4. Elsbeth Otten:
    3 april 2018
    Vandaag ‘ingestapt’ in jullie reisblog.
    De eerste belevenissen gelezen. Je schrijft erg leuk Leanne en wat een prachtige vallei.