Nog meer party, party, party...

27 mei 2018 - Muleba, Tanzania

Bij het lezen van deze titel vragen julie je waarschijnlijk af (en misschien al drie maanden): wordt er eigenlijk wel een beetje gewerkt daar in dat Tanzania?! Nou zo af en toe wel ja, tussen de feestjes door deze week!
We begonnen deze week ‘rustig’ in het ziekenhuis. Nathasja weer op de kinderafdeling en ik op de maternity/labour afdeling. Zo’n 45 vrouwen lagen er bij mij dus daar was ik wel even zoet mee! Gelukkig vinden we het allebei nog steeds heel leuk om te doen en ook het zelfstandig werken met af en toe wat supervisie bevalt ons goed!
Ook dinsdag was weer een ‘normale’ ziekenhuisdag met veel patienten en maarliefst vier keizersnedes. Er zijn dus weer heel wat baby’s op de wereld gezet! Ook heb ik deze dag mijn eerste baby ‘gevangen’ onder supervisie van de verloskundige. Heel erg leuk om te doen! ‘S avonds hebben we bij dr. David de (in Rubya) befaamde beanburgers gegeten, hamburgers gemaakt van bonen en groenten. Erg lekker, en met een beetje fantasie en je ogen dicht leek het net of je een echte vleesburger zat te eten. Als dank hebben we hem daarna nog even ingemaakt met een potje toepen en rummicub:P
Woensdag heb ik weer in het ziekenhuis gewerkt en is Nathasja gaan helpen op het voetbalveld waar een soort screening en couseling dag was georganiseerd voor alle mensen uit de omgeving. Je kon hier naartoe komen om je bloeddruk, glucose en BMI te laten meten om vervolgens gecounceld te worden om je levenstijl te verbeteren. ‘S avonds hebben we in de Nyakaina pub scrabble gespeeld met dataman Wilson en hier ook gegeten.
Ook donderdag zouden we gewoon in het ziekenhuis werken, maar na de overdracht werd ik opeens door iemand aangesproken dat er een man op ons stond te wachten om een bezoekje te brengen aan de traditional healer! We hadden al eens geinformeerd of dit mogelijk was, maar daar hadden we niks meer van gehoord dus dit was even een kleine change of plans! De eerste traditional healer die we bezochten woonde in Buganguzi, 12km bij Rubya vandaan. De man had een indrukwekkende verzameling medicijnen die hij allemaal bij naam kende en wist waar het goed voor was. Erg interessant om eens te zien! Opvallend ook dat er nog best wat certificaten nodig zijn om jezelf traditional healer te noemen en dat je je ook aan bepaalde regels moet houden. Wat minder onder de indruk waren we van de overtuiging dat de medicijnen die hij uitgaf geen bijwerkingen zouden hebben… De social worker die mee was met ons zat nog de halve dag aan z’n been te krabben na het testen van een medicijn. De tweede traditional healer was zelf niet aanwezig, maar zijn vrouw kon ons wel het een en ander vertellen over zijn werkwijze en dat ze gebruik maakten van geesten om erachter te komen wat ze een patient moesten geven. Er was zelfs een speciaal ghost house gebouwd! ‘S middags hebben we snel onze spullen gepakt en zijn met dr. David naar Muleba gereden, want daar was het tijd voor het eerste feestje van de week! Dit keer een give away party van een oud buurmeisje van dr. David dat haar feest gaf in het Nalphin Hotel in Muleba. Een sjieke bedoening! Na wat optredens en het uitdelen van de cadeau’s (geen enkel matras dit keer), was het om 1 uur ‘s nachts eindelijk tijd voor het diner. Rijkelijk laat maar gelukkig was het wel lekker. ‘S nachts hebben we maarliefst 4 uur geslapen in het meest rumoerige hotel van Muleba, want vrijdag moesten we alweer om 6h vertrekken naar de grens met Uganda. Hier zijn we afgezet om ons visum te verlengen wat bijna afliep en dr. David is verder doorgereden om dr. Marieke op te halen vanaf het vliegveld. Met wat geklets en vooral veel geduld zijn we weer een toeristenvisum rijker (en 100USD armer) dus we mogen nog even blijven! ‘S middags zijn we naar Bukoba gereisd om daar ‘s avonds met Eveline, die ook haar visum moest verlengen, uit eten te gaan. Ook Denis, die we vorige week in Bukoba ontmoet hebben, ging mee en samen met hem zijn we ‘s avonds wezen stappen in ‘the Mint’. Er waren deze avond een aantal ‘zeer beroemde’ dj’s in de club en ook zijn we nog even de VIP room in gesneaked voor een foto met een heuse Tanzaniaanze tv-persoonlijkheid! Opnieuw een geslaagde avond dus!
Zaterdag was het tijd om heerlijk te chillen aan het zwembad van het Stella hotel. Nathasja heeft Denis nog een zwemlesje gegeven, wat best behoorlijk ging! ‘S middags zijn we weer afgereisd naar Rubya, waar ‘s avonds het feest van de labstudenten op het programma stond. Na het winnen van de interne voetbalcompetitie vorige week hadden ze een geit gekregen die wij mee mochten verorberen. Gezellig! ‘S avonds nog een klein stukje Real-Liverpool meegepakt in de Nyakaina pub en toen was het zondag eindelijk tijd om weer uit te rusten na al dat harde ‘werken’ deze week!
Vandaag hebben we grootse boodschappen ingeslagen op de markt want aankomende woensdag komen de nieuwe coassistenten. We zijn nog steeds aan het bedenken hoe we ons vertrek kunnen uitstellen… Ook zijn vandaag de spandoeken voor het afscheidsfeest gemaakt dus we zijn er (bijna) helemaal klaar voor.
Komende week dan echt de aller aller laatste week in Rubya! We gaan er wat moois van maken deze week en sluiten onze fantastische tijd hier hopelijk af met een knaller van een eindfeest!

Poa kichizi kama ndizi!

Nathasja & Leanne

1. Marianne:
    27 mei 2018
    Nou dames , dat wordt afkicken van de feestjes als jullie terug zijn . Dan zullen jullie aan de bak moeten. Nee hoor , grapje ! Ik ga ervan uit dat jullie daar hard werken en geniet vooral nog van jullie laatste werkweek met als afsluiting het knalfeest in het café.
  2. S van Leeuwen:
    28 mei 2018
    Heb nog even jullie 3 maanden nagelezen en het was een groot feest. Lieve schatten volgens mij is deze co-schap meer dan geslaagd en zullen jullie met pijn in jullie hart afscheid moeten nemen van al deze lieve vrolijke mensen. Maar er staat al weer een nieuw avontuur klaar. Ik ben er van overtuigd dat dat net zo'n succes gaat worden.
    Nog 1 mooie week dames.