Tijd voor pumzika

23 april 2018 - Muleba, Tanzania

Na een weekendje weg op Rubondo Island zijn Jenna en Eveline met ons meegekomen naar Rubya. Zij lopen hun coschap in Sumve Hospital, vlakbij Mwanza. Leuk om ze ‘ons’ ziekenhuis te laten zien! Jenna en ik hebben samen de female ward gedaan en Eveline en Leanne de male ward. Na de visite hebben we geassisteerd op minor theatre (kleine ingreepjes). Woensdag was ik de enige mzungu in het ziekenhuis; Jenna en Eveline moesten op en neer naar de grens met Uganda voor een visumverlenging (helaas niet gelukt....) en Leanne voelde zich niet lekker die dag (geen malaria gelukkig!). Op donderdag en vrijdag was er een groot team aan dokters uit de omgeving in het ziekenhuis in het kader van ‘safe surgery’. Dit is een soort cursus gericht op veilig opereren, zoals de naam al zegt, waarbij de cursisten op bezoek gaan bij verschillende ziekenhuizen om te zien hoe het daar gaat en om advies te geven bij ingewikkelde casussen. Heel interessant! Wel erg druk, zo veel mensen. Doordat de groep zo groot was konden we helaas niet bij de operaties zijn (alle kleding was op) en we zouden ook niks kunnen zien. Jammer!

Verder zijn we natuurlijk naar de naaister Whitness geweest met Jenna en Eveline, leuke tasjes, een rokje en een leuk zelf ontworpen bloesje voor Leanne. En we hebben heerlijk gegeten bij de Nyakaina pub, net buiten het ziekenhuis, waar we sinds kort uit eten kunnen. Ik ben met Eveline een stuk gaan wandelen langs het uitzichtpunt, maar helaas ging het gauw genoeg regenen en onweren dus leek het verstandig om snel terug te gaan. We hebben wel de groep aapjes gespot! Jenna en Leanne hebben speculaasjes en brownie gebakken en we hebben gezellig met z’n vieren Gooise Vrouwen gekeken.

Jenna en Eveline zijn vrijdagochtend vroeg terug naar Mwanza vertrokken en zijn weer veilig ‘thuis’. Dit weekend hebben we even tijd voor pumzika (= uitrusten), even relaxen na alle drukke weekenden en weken de laatste tijd. Gisteren zijn we met Dr. Elica naar Muleba gegaan om wat boodschappen te doen en lekker te lunchen en vandaag ben ik met Patrick naar de kerk gegaan om naar het koor te luisteren.

Volgende week gaan we er weer tegenaan!

1. Viviën:
    30 april 2018
    Mooi verhaal weer een leuk jullie alle vier op de foto te zien hier! :D
    Af en toe loop ik wat achter, maar dan kan ik weer een paar verhalen tegelijk lezen ;) Liefs