Een slecht begin met een goed einde...

29 april 2018 - Muleba, Tanzania

Deze week begon zoals de titel al zegt helaas niet al te best. Op zondag voelde ik me al niet helemaal lekker, waarna ik op maandag en dinsdag ziek ben thuisgebleven. Ziek zijn in het buitenland is helemaal niet leuk! Na een dag op mijn veel te harde matras was ik het ziek zijn al helemaal beu, maar gelukkig hielp Netflix aardig om de dagen door te komen. Nathasja heeft deze dagen nog op de female ward gewerkt, waar het dinsdag erg druk was met operaties.
Woensdag zijn we al vroeg opgestaan om naar Jenna en Eveline in Sumve te reizen. Gelukkig ging het die dag al weer een stuk beter met mijn buik, aangezien de reis naar Sumve maarliefst 12h duurde. Onze bus was voor Tanzaniaanse begrippen erg fancy met een soort kuipstoeltjes, enkele tv’tjes (met kneiterharde muziek/film) en genoeg beenruimte. Zo fancy, dat je volgens Nathasja de wifi bijna kon ‘ruiken’. De reis ging zo goed, dat het ergens wel mis moest gaan. En dat ging het… Toen we van de ferry naar Mwanza afkwamen en weer in de bus stapten bleek dat iemand zo vrij was geweest mijn rugzak even te ‘lenen’ zonder deze terug te brengen. Oftewel mijn rugzak met alle kleding en toiletspullen voor het weekend was gejat! Uiteraard werd deze na het uitkammen van de bus niet meer teruggevonden en dus zijn we met een rugzak minder naar Sumve doorgereisd. Gelukkig zaten al mijn belangrijke spullen in een andere tas dus bleef de schade nog enigszins beperkt.
In Sumve werden we enthousiast ontvangen door Jenna en Eveline (met een dikke knuffel die wel even nodig was) en konden we meteen aanschuiven voor het diner klaargemaakt door mama Fausta. Ook werd mijn garderobe weer een beetje aangevuld en ze hadden zelfs een mooie rugzak in het huis liggen die niet gebruikt werd! ‘S avonds hebben we ons op de bank genesteld met een film en een kopje thee.
Donderdag was het Union Day, een nationale feestdag ter ere van de samenvoeging van Tanganyika en Zanzibar tot Tanzania in 1964. Heel vervelend, maar op deze dag wordt er niet gewerkt dus hadden we lekker een dagje vrij! We hebben ons prima vermaakt met spelletjes Catan, Machiavelli en toepen en we hebben een stuk door Sumve gewandeld. Toch weer een heel ander landschap dan in Rubya, met veel rijstvelden. ‘S Avonds zijn we naar het uitzichtpunt gegaan om naar de zonsondergang te kijken. We werden hier naartoe vergezeld door een horde koters die, eenmaal bij het uitzichtpunt aangekomen, wel zin hadden in een uitgebreide fotosessie. Erg leuk! En ook weer een mooi uitzichtpunt hier.
De volgende dag moesten we dan toch echt weer aan de bak in het ziekenhuis. Nathasja heeft samen met Eveline de vrouwenafdeling gedaan en ik samen met Jenna de kinderafdeling. Het gaat er toch weer net wat anders aan toe dan bij ons. In Sumve komen de kinderen met hun vader/moeder naar de dokter toe in plaats van de dokter naar het kind in bed. Ideaal voor de luie mzungu dokter dus! Deze dag hebben we weer verschillende interessante casus gezien. ‘S middags zijn we met zijn vieren naar Mwanza gereisd voor een heerlijk relaxt weekendje.
En het was een heerlijk weekend! We hebben superlekker gegeten bij de Indier, mooie kitenge ingeslagen om nieuwe kleding van te maken en lekker gezwommen bij het Tilapia hotel. Af en toe voelt onS verblijf hier al als een lange vakantie, maar nu voelde het ook nog alsof we in een luxe resort zaten. Oftewel we zijn weer helemaal zen na dit weekend! Nathasja is nog even op bezoek geweest bij zuster de Koning, een oude bekende van haar oma. Ook hebben we nog wat boodschappen ingeslagen bij de U-turn. Nooit geweten dat je zo blij kunt worden van een supermarkt met chocola en couscous!
Vandaag zijn we weer met de bus terug gegaan naar Muleba (uiteraard zat ik dit keer bovenop mijn rugzak:P) en vanuit daar naar Rubya. Hier was iedereen blij ons weer te zien (en wij hen). Patrick heeft meegegeten met de couscous en nu is Godfrey er om spelletjes te spelen. Oftewel een bewogen week maar met een goed einde!

Tutaonana!

Nathasja en Leanne

1. Marianne:
    30 april 2018
    Hallo Nathasja en Leanne , Gelukkig Leanne ben je opgeknapt en kun je weer gaan genieten van jullie avontuur in Tanzania . Het is idd jammer dat je tas gepikt is maar het bied perspectief voor nieuwe kleding . Keuze genoeg aan stoffen zo te zien op de foto . Wordt nog lastig om te kiezen . Leuk dat jullie ook zoveel kontakt hebben met de bevolking . Maak er dus nog een mooie tijd van . Ik kijk uit naar jullie volgende blog en foto's . Groetjes Marianne
  2. Viviën:
    30 april 2018
    Poeh wat een ellende zeg Leanne! En je rugzak was gewoon onder uit de bus gestolen ofzo? Gelukkig zoals je zelf zegt een goede afsluiting van de week!
  3. Mariska:
    30 april 2018
    Haha, wat een heerlijk verhaal weer! Ik kan beamen dat ziek zijn in het buitenland geen feestje is, maar hé het hoort ook wel een beetje bij ;) Heb je de komende vijf jaar weer goeie verhalen op saaie verjaardagsfeestjes! En zoals je mamma hierboven al zegt: ook een mooi excuus om je garderobe weer aan te vullen. Voor jou geen fashion twins in ordinaire H&M outfitjes deze zomer! Geniet ervan daar meid en snel even bijkletsen over skype :) (heeft Bob de Bouwer al weer elektriciteit weten te creëren in jullie Afrikaanse paleis?) Lobi X Maris
  4. Renske:
    2 mei 2018
    Hahaha Mariska! Als ik een ding zeker weet, dan is het dat de dames en heren daar van de mooiste stoffen de mooiste kleren kunnen maken - geen fashion twins indeed! Let er wel op dat er geen 'Hollandia' in de zoom staat - zo ja dan is de stof in Nederland gemaakt. Oja, en dat ze je kont goed meten. Mijn kleermaakster dacht dat ik gezegend was met echte Ghanese rondingen.... Als ik je foto's zie, krijg ik heimwee naar Ghana. Balen van je ziek zijn en de tas, maar wat Mariska al zei: dat levert ook weer een boel op haha. Nu nog de rest lezen... De verwachtingen zijn hoog!
  5. Sandra:
    2 mei 2018
    Goed verhaal weer hoor! Ben toch wel benieuwd hoe die wifi ruikt daar!