Bukoba beach

18 maart 2018 - Muleba, Tanzania

Daar zijn we weer met ons volgende blog! De afgelopen week hebben we weer allerlei leuke, maar ook heftige dingen meegemaakt in het ziekenhuis. We stonden deze week weer met Dr. Marieke op de maternity afdeling waar we ’s ochtends met zijn drieën de visite doen. Het zelfstandig patiënten zien en met name de communicatie gaat ons steeds beter af (al moeten de antwoorden van de patiënt niet veel langer zijn dan 3 woorden want dan haken we af:P) Maar er zit progressie in dus dat is mooi!
Dat het er in Tanzania toch wat anders aan toe gaat dan in Nederland werd begin deze week al weer meteen goed duidelijk toen er een vrouw beviel in de gang van het ziekenhuis. In plaats van ervoor te zorgen dat ze snel op een brancard gelegd werd lieten ze haar rustig in haar eentje op de tegels liggen waarna ze zelf naar een bed 30m verderop is gelopen in plaats van dat iemand op het idee kwam dat een brancard wellicht wel handig was. Toen ik die ging zoeken was hij uiteraard net in gebruik en denk maar niet dat je m dan snel mee krijgt… Verder hebben we deze week ook een aantal heftige bevallingen meegemaakt, met niet altijd een goede uitkomst voor het kind of de moeder. Erg moeilijk om te zien, maar zeker geen uitzondering in dit ziekenhuis.
Naast de moeilijke ervaringen zijn er ook weer veel leuke dingen geweest. Zo hebben Nathasja en ik allebei mogen assisteren bij een keizersnede (zie de actiefoto). Ook heb ik geholpen bij de sterilisatie van een vrouw, een operatie die in dit katholieke ziekenhuis eigenlijk niet mag worden uitgevoerd maar wel wordt gedaan (en terecht gezien de grote gezinnen en het risico voor de vrouwen hier). Daarnaast hebben we, jaja hou je vast, ons allereerste salaris ontvangen tijdens onze coschapperiode ever! Het is hier namelijk gebruikelijk dat wanneer je een lezing/seminar bijwoont je of gratis lunch krijgt of een bepaald bedrag, en in ons geval kregen we moneys! Nou ja we moeten het nog krijgen maar we zijn al druk bezig met het bedenken van een bestemming voor ons eerste ‘salaris’. Wellicht een vriendje voor onze kuku Tokkie!
Over kippen gesproken, nadat onze Tokkie zijn korte moment van vrijheid had aangegrepen om de benen te nemen waren we eventjes kiploos, maar na een paar dagen stond er opeens een zwarte kip voor onze deur die de vorige coassistenten waren kwijtgeraakt dus nu hebben we weer een nieuwe! En het grote voordeel van Tokkie 2 is dat ie wel eitjes legt We zullen m nog even bij de BBQ weghouden dus:P
Dit weekend zijn we naar Bukoba geweest, een redelijk grote plaats aan het lake Victoria. De reis erheen was al een hele beleving aangezien we met de dalladalla vanuit Muleba naar Bukoba reisden. In de dalladalla zijn 13 zitplaatsen (incl. chauffeur), maar op het hoogtepunt telden wij maarliefst 24 volwassenen en 3 babies. Zeer gezellig en plakkerig al die Tanzanianen zo dichtbij, al was voor een aantal een deodorantje geen overbodige luxe geweest. In Bukoba hebben we wat boodschappen gedaan waarna we naar het strand zijn gelopen. Hier heb je een prachtig uitzicht over het meer en de eilandjes die erin liggen. In Bukoba waren ook de 3 coassistenten uit Biharamulo dus we hebben gezellig samen gegeten ’s avonds en zijn naar de Casanova bar geweest waar een live band speelde. De dansmoves van de Tanzanianen zijn hier op z’n zachts gezegd indrukwekkend, daar kunnen wij zeker niet aan tippen!
Op zondag hebben we lekker rustig aangedaan en nog wat gedronken aan het water, waarna we weer teruggereisd zijn met de dalladalla naar Muleba. Deze keer was het gelukkig wat rustiger en hoefden we niet half bij elkaar op schoot te zitten. Het laatste stuk vanuit Muleba hebben we dit keer achterop de pikipiki (motor) gereisd, wat echt een superleuke ervaring was! Af en toe werd je bijna van de motor gelanceerd door de kuilen in de weg, maar het was heerlijk achterop in het zonnetje met een supermooi uitzicht.
Thuis hebben we op de markt nog wat groenten en fruit ingeslagen voor de komende week en voor de rest lekker rustig aan gedaan. Komende week is onze laatste week op de maternity ward, daarna zullen we waarschijnlijk naar een andere afdeling gaan. Het belooft een drukke week te worden want er zijn een aantal artsen afwezig, dus we gaan het zien. Tot de volgende week!

Tutaonana!
Nathasja en Leanne

1. S van Leeuwen:
    18 maart 2018
    Wat een mooie en trieste verhalen. Ik vind jullie top vrouwen. Dat jullie zo moedig door zetten in toch zo'n zware onhandigheden.
  2. Anke:
    19 maart 2018
    Wat een omschakeling in zorg en omstandigheden! In zo'n korte tijd al veel totaal nieuwe ervaringen. Gelukkig ook mooie dingen. Hoewel, is Tokkie 1 nou op de BBQ geëindigd??
  3. Leanne:
    19 maart 2018
    Tokkie 1 is helaas gevlucht toen we hem even buiten op het grasveldje hadden gelaten. Wellicht dat hij toch wat bang werd van onze BBQ plannen!