Party!

6 mei 2018 - Arusha, Tanzania

Wat een normale week zou worden, werd toch weer een hectische week, vol feestjes en partijen. Na een paar dagen weg geweest te zijn, waren we blij dat we weer gewoon in ‘ons’ ziekenhuis aan de slag konden. Het voelt ondertussen zo vertrouwd om hier te zijn! We begonnen maandag met de ward round, ik op de female afdeling, en Leanne op childrens ward. ‘S Middags zijn we met onze nieuwe kitenge naar Whitness, de naaister in het dorp, geweest om kleding te laten maken voor het feest vrijdag (wat later toch op donderdag bleek te zijn).
Dinsdag was het dag van de arbeid, wat een big deal is in Tanzania. We hebben snel visite gelopen op de afdeling, om daarna naar het sportveld te gaan, waar allerlei activiteiten waren georganiseerd. Er was een grote voetbalcompetitie, waarbij Leanne het hospital team flink heeft geholpen, er waren  renwedstrijden, waarbij Leanne eerste op de 200 meter werd (en 5000 shilling verdiend heeft!), en er was een wedstrijd zo snel mogelijk 7up drinken, waar ik me aan gewaagd heb (helaas kwam het mn neus uit nog voor ik halverwege was). Het was prachtig weer, kortom een hele leuke dag!
Woensdag wel weer een ‘ normale’ dag op de afdeling. ‘S Middags waren we door Patrick uitgenodigd voor een diner, hij heeft de hele middag gekookt en een waar feestmaal voor ons bereid.
Donderdag bleek dat die middag al het feest zou zijn, waar we eigenlijk vrijdag heen gingen. Dus toch weer snelsnel de visite, om op tijd aanwezig te kunnen zijn! Gelukkig waren onze jurken op tijd af! Het was de send away party van Betty, een van de clinical officers op de OPD. Dit is een groot feest voor de bruid, waarbij haar ouders haar symbolisch weg geven aan de echtgenoot to be. Voor de gasten betekent dit vooral; geld betalen om te mogen komen, flink eten, je 5 drankjes binnen halen, en cadeaus brengen aan de bruid, die nu haar hele huisraad driedubbel binnen heeft (inclusief matras!). We waren samen met Dr. David en Dr. Elice, die ons van de nodige achtergrondinfo hebben voorzien. Een hele beleving voor ons dus! En natuurlijk waren ook wij weer een attractie op zich, haha! Die avond hebben we met Dr. David nog afhaal-chipsy mayai gegeten, erg gezellig.
Vrijdag voor ons allebei de laatste dag op female/childrens ward. We beginnen het dokter zijn toch al aardig onder de knie te krijgen. We waren vroeg klaar en dat was maar goed ook, want zaterdag stond een flinke reis op de planning, waar we nog wat dingetjes voor moesten regelen.Tussendoor ook nog naar de voetbalwedstrijd van Godfrey gaan kijken (team lab-studenten tegen team OPD-studenten), spannend! Het werd 3-3. ‘S Avonds lekker pannenkoeken met Patrick gegeten (lekkerste wat ‘ie ooit had gegeten), en onze spullen gepakt voor zaterdag.
Want….. We hadden een busreis van maarliefst 18 uur voor de boeg! Gelukkig had Godfrey fijne bustickets voor ons geregeld (wat niet zonder slag of stoot ging, want de datum op de tickets was in het verleden, wat het vrij moeilijk maakte om die bus nog te halen, maar gelukkig met de nodige telefoontjes toch weer naar de toekomst kon worden verzet). De busreis verliep boven verwachting voorspoedig, met heerlijke stoelen en zelfs USB-opladers (werkend!), wat die 18 uur best prima te doen maakte. We kwamen rond half 12 ‘s avonds aan in Arusha, waar we werden opgewacht door Jerome, een vriend van Godfrey, nu ook onze vriend. Hij heeft ons naar ons hotel gebracht, waar we in coma zijn beland tot maar liefst half 8 vanochtend. Heerlijk warm gedoucht, en zelfs een gebakken eitje op bestelling, ongekende luxe! Daarna hebben we de stad verkend, onder begeleiding van een ongevraagde, maar vriendelijke gids. We zijn naar de central market geweest, met heel veel kruiden en groenten en vis, en naar de masai market, waar de masai hun vee doorverkopen, met Mount Meru op de achtergrond. Super mooi! We hebben ook mogen proeven van typisch masai eten, een soort balletjes van mais in melk. Beetje apart, maar op zich wel lekker. Op de terugweg zijn we nog langs een travel agent geweest, om wat opties voor onze safari te bespreken. Helaas werd onze gids op het eind ineens behoorlijk vervelend door een belachelijk bedrag te vragen voor zijn diensten vandaag, wat toch een beetje roet in het eten gooide. We hebben een naar onze maatstaven ruime fooi gegeven en het daarbij gelaten, maar dit geeft toch een naar gevoel bij de verder hele leuke dag. Gelukkig hadden we vanavond nog iets leuks op de planning staan; we zijn uit eten geweest met het team van Flying Medical service! Dit is een organisatie van dokters en piloten die hier in Tanzania medische zorg leveren op moeilijk bereikbare plekken, en wij gaan de komende drie dagen met ze mee!!! Heel leuk om het team te ontmoeten, erg aardige mensen uit Europa en de VS, en super spannend om morgen te gaan beginnen! Vanavond op tijd naar bed, morgen worden we om 7 uur opgehaald door de piloot.
Volgende week meer spannende verhalen uit Tanzania!

Baadaye!

Leanne en Nathasja

1. Joey:
    6 mei 2018
    Jammer dat het geen wedstrijd chips eten was Nathasja!!
  2. Marianne:
    6 mei 2018
    Hoi Nathasja , wat heb je er een leuk en lang verhaal van gemaakt . Zie Leanne idd al rennen , altijd fanatiek! Geniet de komende dagen van jullie bijzondere tocht met de medical doctors .
  3. Robin:
    6 mei 2018
    Goed om te horen dat het nog steeds goed gaat daar! Ik ben alleen wel bang dat er een nieuwe maar vooral grotere kast gekocht moet worden met al die nieuwe kledingstukken die jullie laten maken... Veel plezier de komende dagen met flying medical service en pas goed op jezelf en elkaar! Ik ben benieuwd naar de foto's en verhalen.
  4. S van Leeuwen:
    7 mei 2018
    Wat een belevenissen allemaal. En ja het had idd beter een wedstrijd eten kunnen zijn ipv 7up. Mooie leerzame dagen en veel plezier.
  5. Anke:
    7 mei 2018
    ik mis de foto van de 7Up wedstrijd met sproeiende neusgaten:-)
    leuk om jullie verhalen te lezen!