Kamperen tussen de leeuwen

18 juni 2018 - Arusha, Tanzania

Jaja, daar zijn we weer! De afgelopen week was compleet anders dan de rest van onze tijd in Tanzania. We zijn namelijk op safari geweest!
Samen met Eveline werden we vorige week maandag bij ons hotel opgehaald door Halifa, onze gids/chauffeur, en Ismail, onze kok. Eerst nog even langs de office om te betalen, maar daarna kon de safari snel genoeg beginnen!
We begonnen in Tarangire National Park. Dit ligt op zo'n drie uur rijden van Arusha, dus we kwamen rond de middag aan in het park. We werden direct begroet door een groep giraffen en olifanten! Super mooi. Eerst nog even lunchen op de picknick site, met een heerlijke lunchbox, voorbereid door onze kok. Sandwiches, gekookt eitje, snu(i)fje zout, fruit, kippetje, en een pakje sap. Dat belooft veel goeds voor de komende week! De rest van de middag hebben we door het park gereden om zoveel mogelijk dieren te spotten. We hebben wildebeasts, zebra's, pumba's en heel veel vogels gezien. Halifa kon ons heel veel vertellen over de verschillende dieren en planten, super interessant! Aan het eind van de middag zijn we het park uitgegaan en naar onze slaapplaats gereden. Vlakbij Lake Manyara op een super leuke 'camping', waar we in een echte Tanzaniaanse iglo hebben geslapen. We werden verwelkomt door Ismail, die de thee en popcorn al klaar had staan. Tijdens het eten werden we vermaakt met een 'authentieke' Tanzaniaanse show, met muziek, dans en acrobatenkunstjes. Natuurlijk moesten ook de mzungu meedansen. Ietwat ongemakkelijk, maar wel vermakelijk! Daarna vroeg naar bed, want we wilden de zonsopkomst boven Lake Manyara zien.
De volgende ochtend waren we net op tijd voor de zonsopkomst. Op de camping is een prachtig uitzichtpunt, waar je over het meer kijkt en dus de zon ziet opkomen. Prachtig! Na het ontbijt op safari naar het meer, waar we een hele hoop aapjes hebben gezien (baboons en blue monkeys), maar ook wildebeast, zebra's, olifanten, en onze eerste buffalo (hoewel... deze werd verorberd door een grote groep gieren...). Ook hebben we hier de eerste leeuwen gespot! Super om deze in het echt te zien! We hebben geluncht aan het water en zijn op hippo-zoektocht gegaan. Hebben wel een paar oortjes boven het water gezien, maar de echte hippo's moeten nog komen! Daarna weer terug naar onze iglo, voor een beetje pumzika, en weer een heerlijk diner.
Woensdag gingen we op pad naar de Serengeti. Om daar te komen moesten we door de Ngorongoro Conservation Area, waar de masai tussen de wilde dieren leven. Heel bijzonder om te ze zien! We hebben geluncht onder een acacia en kwamen rond drie uur aan bij de poort naar de Serengeti. Vanaf daar was het nog zo'n 50 km rijden naar de campsite, waar we gelijk een game drive van hebben gemaakt. Super! We hebben een hele hoop zebra's en wildebeasts gezien, in deze tijd van het jaar trekken ze in grote kuddes van Kenia naar het zuiden van de Serengeti. En ook olifanten, giraffen en leeuwen. Op de campsite hebben we onze tenten opgezet en gauw het stof uit onze haren gewassen. Weer heerlijk gegeten en op tijd naar bed.
Donderdag moesten we vroeg op want we wilden graag de zonsopkomst op de Serengeti zien. Halifa wist wel een mooi plekje, dus om 6:15 in de auto. Onderweg kwamen we een groep leeuwen midden op de weg tegen, wat onze planning enigzins in de war schopte. Maar ook dit was het vroege opstaan meer dan waard! Daarna terug voor een ontbijtje en toen weer gauw op pad voor safari. Opnieuw veel olifanten, zebra's, wildebeasts, giraffen, aapjes, vogels, hippo's en leeuwen gezien! Ook hebben we een luipaard gespot (of ja, we hebben heeeeeel veel andere safari-auto's gespot, die een luipaard hadden gespot, die wij daarna ook hebben gespot). Heel bijzonder om te zien! 's Middags zijn we naar de hippo-pool gegaan, een soort meertje met mega-veel nijlpaarden, die de hele dag in het water liggen te maffen en met hun staartje water over hun rug gooien om niet uit te drogen. Soms komt er eentje het water uit of gaan ze met elkaar vechten. Super om te zien, maar je moet wel je neus dicht houden...
Vrijdag was het tijd voor de laatste safari op de Serengeti. We hadden geluk, een groep leeuwen had net een zebra gevangen en waren die op hun dooie gemak aan het oppeuzelen, heel dichtbij! Na het eten klommen een paar leeuwen in een boom om uit te buiken, net als 'echte' katten. Na de brunch (Ismail had pizza gemaakt!! Geen idee hoe, op 1 gaspit, maar het was heerlijk), gingen we richting uitgang Serengeti. Na wat kleine hindernissen met betalen, mochten we het park verlaten en de Ngorongoro Conservation Area weer betreden. Op naar onze volgende camping op de rand van de Ngorongoro krater. Wat een prachtig uitzicht! En ons geluk kon niet op, op deze camping was een douche, stopcontacten en zelfs wifi! We hebben deze camping dan ook omgedoopt tot 'glamping'. Wat een luxe :D
Zaterdag nog maar een keertje vroeg op, om op de tijd de krater in te kunnen. In het begin was het nog een beetje mistig, maar de wolken trokken snel genoeg weg om de hele krater goed te kunnen bekijken. Bijna alle dieren uit de Conservation Area kunnen over de kraterrand heen klimmen om in de krater van het speciale gras te genieten, waardoor we weer onze ogen uit hebben gekeken. Flamingo's, wilde katten en honden, hyena's, hippo's, pelikanen, olifanten (wel alleen oude mannetjes...), leeuwen, zebra's, wildebeasts, buffalos, en uiteindelijk een neushoorn met baby!!! De big five is compleet :D Wel een beetje ver weg, maar we hebben 'm toch echt gezien! Met drie tevreden dokters, en dus een tevreden gids, konden we de krater weer uit, voor lunch op de 'glamp-site'. Daarna begonnen we aan de lange rit naar Lake Eyasi, waar een nieuwe gids ons opwachtte. In deze regio leven de Hadzabe, die klik-taal spreken, wat onze eigen gids niet kan (of in ieder geval, we denken dat we daarom ineens twee gidsen hadden, maar het precieze hoe en wat werd ons niet helemaal duidelijk...). Na ons geïnstalleerd te hebben op de nieuwe camping, opnieuw met douche en stopcontacten, gingen we op pad naar het meer, voor een prachtige zonsondergang. Het meer is vrij ondiep, dus er zijn weinig grote dieren, vooral veel vogels en vis.
Zondagochtend nog één keer vroeg op, voor een bezoek aan de Hadzabe, of wel de bushman. Dit is een kleine tribe, die echt nog in het wild leven. Heel bijzonder om te zien, al vragen we ons wel een klein beetje af hoeveel er nu echt is.. De mannen hebben allemaal een bavianenhuid op hun rug en zijn knetter-stoned. Ondanks dat konden ze wel jagen met pijl en boog. Om dat te bewijzen, schoten ze voor onze neus een prachtige vogel (Zazou, van de Lion King...) dood!
We voelden ons allemaal een beetje gammel, na een hele vermoeiende week, en zijn blij dat we weer lekker in ons bedje in Arusha konden slapen. Vandaag weer tijd voor een dagje zwembad/cocktails. Morgen gaan Leanne al naar huis!

1. Coby stokman:
    18 juni 2018
    fantastisch verhaal het was leuk om te lezen wat jullie daar allemaal hebben meegemaakt
    voor Leanne een goede terug reis we zien naar je uit.
  2. Nel en Else:
    18 juni 2018
    We hebben genoten van jullie verhalen.
    Leanne goede terugreis,tot zaterdag.
  3. S van Leeuwen:
    Goede reis Leanne.
    Bedankt voor de heerlijke verhalen.